woensdag 26 januari 2011

Laatste verheffing adelstand bij Vernoeming.nl

J.F.T. van Valkenburg
Vernoeming.nl is een blog van Maarten van der Meer over, zoals hij het zelf omschrijft, "namen, genealogie en al wat daar bij komt kijken". Vaak zijn het leuke vondsten en altijd op z'n minst onderhoudende stukjes. Kortom, voor de familiehistoricus een blog om in de gaten te houden.

In een bijdrage van 26 januari 2011 schrijft hij over De laatste Nederlander die in de Nederlandse adel werd verheven. Dat was Johan Fredrik Theodoor van Valkenburg (1877-1975), die bij Koninklijk Besluit van 31 maart 1939 jonkheer werd. (Zie afbeelding.)

Deze Jhr. J.F.T van Valkenburg was de vader van Jhr. Mr. Cornelis Constantijn van Valkenburg (1910-1984), vanaf 1946 bestuurslid en van 1955-1984 voorzitter van het Centraal Bureau voor Genealogie.

Het portret op deze pagina is afkomstig uit de database van de RKD

2 opmerkingen:

  1. Dank voor de complimenten :) Erg leuk dat je een foto van Van Valkenburg hebt gevonden. Ik had er zelf vergeefs naar gezocht, maar kende de betreffende site nog niet.

    Groeten Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door toeval ontdekte ik deze site met de foto van het olieverfportret dat ik in 1974 maakte van de heer Van Valkenburg. Ik had nog maar pas mijn studie aan de Rijksacademie beëindigd en ik schilderde het portret in zijn eigen huiskamer in Amsterdam, met op de vloer plastic om het tapijt te beschermen tegen verfspatten. Mooie herinneringen bewaar ik aan deze hoffelijke man en zijn bijzondere en aardige echtgenote die ik tevens schilderlessen gaf.

    BeantwoordenVerwijderen